A matematikai szorongás olyan speciális szorongástípus, amely hétköznapi vagy iskolai számolási helyzetekben érzelmi, kognitív, viselkedéses és fiziológiai tünetekkel is járhat.
A Debreceni egyetem kutatásai szerint ez az állapot gyakran elvonja a figyelmet és leköti a munkamemóriát, így romlik a matematikai teljesítmény, még akkor is, ha az illető képességei megvannak. Emellett a matematikai szorongás negatívan hat a motivációra és az önbizalomra, továbbá hosszabb távon akár tanulási elkerüléséhez is vezethet.
Tehát a matematikai szorongás többdimenziós jelenség, amely érzelmi, kognitív, viselkedéses és fiziológiai tényezők révén rontja a tanulók teljesítményét és motivációját.
Hogyan ért el Anna a 70%-ot az érettségin?
A matematika érettségi sok diáknak az egyik legnagyobb próbatétel, mert nemcsak a tudást, hanem a kitartást és az önbizalmat is próbára teszi. Gyakran az alapok hiányosságai és a rossz tapasztalatok okozzák a legtöbb nehézséget, nem maga a tantárgy. Mégis, ha a diák megtalálja a számára megfelelő tanulási módot, meglepően gyors fejlődést lehet elérni. A személyre szabott gyakorlás és a támogató tanári hozzáállás sokszor a „reménytelennek tűnő” helyzeteket is sikertörténetté alakítja. Ennek bizonyítéka egy olyan diák esete, aki néhány hónap alatt teljesen megfordította a matekról alkotott képét, és az érettségin olyan eredményt ért el, amiről korábban álmodni sem mert.
A kezdeti helyzet: félelem és kudarcélmények
Amikor Anna hozzám került, tizenegyedik végén járt, és a matematika volt az egyetlen tantárgy, ami miatt valóban rettegett az érettségitől. Korábbi dolgozatai gyakran 2-esek lettek, és már elhitte magáról, hogy „ő egyszerűen nem matekos alkat”. A szülők is aggódtak, hiszen tudták: a középszintű érettségi átléphetetlen akadály lesz, ha nem változik valami.
Az áttörés kulcsa: a személyre szabott stratégia
Első közös online óráinkon sokat beszélgettünk. Coaching szemlélettel derítettük ki, miért zárkózik el a matektól. Kiderült, hogy valójában nem a megértéssel volt a legnagyobb gond, hanem az önbizalomhiány.
Az egyéni tanulási útvonal kialakításánál ezért három dologra építettünk:
Rendszeres online órák és gyakorlás
Tematikus ismétlés
Pozitív visszajelzés
Online tanulás a gyakorlatban – Anna módszere
Az órákon ő oldotta meg a feladatokat, miközben én folyamatosan visszajeleztem. A kulcs az volt, hogy nem passzív hallgatója, hanem aktív alakítója lett a tanulási folyamatnak.
Ha egy szöveges feladatot nem értett elsőre, kis lépésekre bontottuk, és minden egyes kérdésnél ő maga adta a választ.
A hibákat nem kudarcként, hanem tanulási lehetőségként kezeltük. A gyors visszajelzés, javítás lehetővé tette, hogy azonnal megtapasztalja: egy kis rávezetéssel mindent meg tud oldani ő is.
Anna az órák végén mindig kapott néhány rövid, személyre szabott házi feladatot, ami csak 15 percet vett igénybe, mégis hatalmas sikerélményt adott. neki
Változás a gondolkodásban
Pár hét után Anna édesanyja hívott fel: „Most először mesélt mosolyogva az iskolai matekóráról.” Ez volt az a pont, ahol egyértelművé vált: nem csak a tudása, hanem a hozzáállása is megváltozott. Már nem félelemmel ült le a feladatok elé, hanem azzal a gondolattal: „Meg tudom csinálni, és ha hibázom, akkor tanulok belőle.”
Ez a fordulat mindennél többet ért.

Az eredmény: sikeres érettségi
Az érettségi napján Anna izgatottan, de magabiztosan ült le a feladatok elé. Az előző hónapokban megtanulta, hogyan kell felépíteni a megoldás menetét, és hogyan kezelje, ha egy részfeladat nem sikerül azonnal.
Az eredmény: középszinten 70%. Olyan pontszám, amit korábban teljesen lehetetlennek tartott – számára és a családja számára egyaránt óriási sikerélményt jelentett.
Zárszó
Láthatjuk, hogy az online felkészítés rugalmas, személyre szabható, és képes motiválni a diákot.
A siker kulcsa:
alapok rendbetétele + személyre szabott tanulási stratégia + apró sikerek + bizalomépítés.
Ha gyermeked küzd a matematikával, vagy te magad készülsz újra az érettségire, Tekintsd kudarcaidat kiindulópontnak. Egy személyre szabott, online felkészüléssel és támogató tanári jelenléttel bárki eljuthat a nulláról a magabiztosságig. Keress meg, ha szívesen dolgoznál velem!
IDŐPONTOT KÉREK AZ INGYENES PRÓBAÓRÁRA!