A titok
A matematika sok diáknak mumus. Hol megy, hol nem, és mire megértené az összefüggéseket, az iskolában már rég továbbmentek az anyaggal. Nem csoda, ha ez sokukban hiányérzetet okoz.
Sokan azt gondolják, heti egy plusz óra elég lehet a gyakorlásra. A tapasztalat viszont mást mutat: a heti két óra gyakorlás, korrepetálás működik igazán. Nem túl sok, nem túl kevés, hanem éppen az a ritmus, amivel a tudás mélyül, a szorongás csökken, és a sikerélmény rendszeressé válik.
Régen több idő volt a matematikára az iskolában is
Nem is olyan régen a gyerekeknek még heti 5 matekórájuk volt az iskolában. Ez azt jelentette, hogy volt idő gyakorlásra, elmélyülésre, kérdésekre.
Ma ezzel szemben heti 3–4 órára zsugorodott a heti óraszám. A tananyag viszont majdnem ugyanaz maradt. Mit jelent ez?
Gyorsabb tempót.
Kevesebb gyakorlást.
Sok diák számára hiányérzetet és lemaradást.
„A lemaradás az évek során rohamosan fokozódik. Az egyik ok a nagy tananyagmennyiség, a magas követelmények és a hozzájuk szükséges idő, óraszám hiánya” – olvashatjuk az Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport elemzésében.
A tanterv és a körülmények tehát kényszerítő erejűek. Az eredmény világos: az iskolában nincs idő mindenre, a gyakorlás pedig háttérbe szorul.

A heti két korrepetálás: visszahozza a kieső időt
Itt kap jelentőséget a heti két korrepetálás. Ha hozzátesszük az iskolai 3–4 órához, akkor majdnem ott tartunk, mint régen a heti 5 óra – csak éppen sokkal hatékonyabb formában: személyre szabva, egyéni figyelemmel, stresszmentesen.
Az iskolában rohanás van → óráimon van idő a gyakorlásra.
Az iskolában a tanterv és a körülmények diktálnak → itt hozzád igazítjuk a tempót.
Az iskolában kevés az ismétlés → mi folyamatosan ismétlünk.
Így a diák nem érzi, hogy lemarad, hanem biztonságban halad, fokozatos sikerélményekkel.
Tudományos alapok
A tanuláspszichológia régóta vizsgálja, hogyan rögzül tartósan a tudás. A válasz egyértelmű: az időben elosztott gyakorlás (spacing effect) sokkal hatékonyabb, mint a „bedarálás”.
Spacing effect – a széthúzott gyakorlás előnye
Egy nemzetközi kutatás kimutatta: ha a diákok a gyakorlást több alkalomra osztották szét, hosszabb távon lényegesen jobban teljesítettek matematikából, mint akik egyszerre próbáltak mindent begyakorolni.
Magyar vizsgálatok is megerősítik, hogy a matek-szorongás önmagában képes rontani a teljesítményt – képességtől függetlenül. Erről nemrég írtam egy blogomban.
Egy közel 1000 diákot vizsgáló tanulmány pedig arra jutott: a matematikai képességek mellett a rendszeres gyakorlás és a szorongás csökkentése együtt eredményezi a stabil teljesítményt.
Mit jelent ez számodra?
A heti két korrepetálással
Kis adagokban, de rendszeresen ismételsz.
Csökken a szorongás, nő a magabiztosság.
A tudás nem csak rövid távon, hanem hosszú távon is rögzül.
Nemcsak tudás, hanem élmény – a coaching szemlélet
A matekhoz sokszor rossz élmények társulnak: szorongás, dupla/tripla jegyek, „én nem vagyok jó matekból” érzés. A coaching szemléletű korrepetálás azonban másról szól:
Egyéni figyelem: nem kell attól félned, hogy valaki kinevet.
Személyre szabott tempó: ha kell, lassítunk; ha megy, gyorsítunk.
Sikerélmény minden órán: mindig van valami, amit önállóan meg tudsz oldani.Így hamar megszűnik a matematikával kapcsolatos ellenérzésed.
Hogyan néz ki a heti két alkalom a gyakorlatban?
Egy tipikus heti struktúra:
Hétfő: az iskolában vett új anyag átbeszélése, rövid gyakorlás, alapozás.
Csütörtök: ismétlés, gyakorlás, nehezebb feladatok, korrigálás.
Ez a ritmus biztosítja az összefüggések megértését és egyben hosszú távú bevésődését is.
Konkrét előnyök
Önbizalom: a diák egyre többször érzi, hogy „tudom a választ!”.
Stabil fejlődés: nem kampányszerű tanulás, hanem tudatos építkezés.
Szorongáscsökkentés: a rendszeres, kis adagú gyakorlás enyhíti a nyomást.
Egy diákom így fogalmazott nemrég:
„Az iskolában, mire megérteném az anyagot, máris újat veszünk. De amikor Inez nénivel hétfőn átveszünk valamit, és csütörtökön újra gyakoroljuk, végre összeáll a kép. Olyan, mintha az iskolai órák között kapaszkodókat kapnék.”
Összegzés: heti két óra = tartós tudás és nyugalom
A matematika nem kell, hogy stresszforrás legyen. A heti két online korrepetálás:
csökkenti a szorongást,
és tartós, magabiztos tudást épít.
Nem arról van szó, hogy több terhet rakunk a diákra, hanem arról, hogy pontosan azt az időt adjuk vissza neki, amit az iskola már nem tud biztosítani.
Készen állsz, hogy te is megtapasztald?
Ha szeretnél:
magabiztosabban teljesíteni az iskolában,
felkészüli a megmérettetésekre,
és közben sikerélményt szereznél a matekban,
akkor érdemes kipróbálnod a heti két alkalmas online korrepetálást.
Látogass el a MatekCoach.hu oldalra, és találd meg a hozzád illő megoldást – hogy a matematika végre ne félelem, hanem sikerélmény legyen!
IDŐPONTOT KÉREK AZ INGYENES PRÓBAÓRÁRA!